lördag, november 28, 2009

Julbock

Skövde har också en julbock numera. Gjord av PAROC som ju gör isolering. Den ska vara flamsäker.

Julmarknad i Skövde

I helgen är det julmarknad på torget i Skövde och lottakåren säljer pepparkakor och glögg.

lördag, november 21, 2009

Hotline Rockers

Hotline Rockers, Eksjö

Det händer på stadshotellet i Eksjö: Hotline Rockers by Mio

Inspirationsturnen över

Så var den dagen över. Massa bra idéer och funderingar. Hoppas de tas om hand och blir verklighet.

Intressant är att kårerna i Norra Småland har börjat diskutera alternativ för framtiden. Ska bli spännande att följa.

Nu ska jag och Maria göra oss iordning för en kväll ute i Eksjö. Får se hur länge jag pallar med. Och imorgon kanske jag väcks igen av att en pbv dundrar förbi utanför.

Qik - Skratt i Eksjö by Mio

Skratta är härligt!

Under förmiddagen har vi introducerat oss för varandra och tittat på vad vi vill göra under dagen: rekryteringstips, nya idéer för att engagera medlemmar, få nytt engagemang.

Och så har vi pratat om organisationens vision och verksamhetsinriktning och våra rekryteringsmål.

Och nu efter fikat började vi med en skrattstund. Härligt!

Nu pratar Ina om kommunikation: varumärken, mål och resultat. Hur syns vi?

Eksjö

Efter undkursens slut igår drog jag mot Stockholm och fick sällskap av tre kurskamrater.

Hälsade på uppe på kansliet och tog med mig Ina och så körde vi ner till Eksjö där vi nu idag ska träffa kårer. Kul!

Igår kväll var vi på kinarestaurang tillsammans med lottor som precis som vi kom kvällen innan.

Nu har vi precis ätit brunch på Eksjö garnison och håller på och installera oss i filmsalen.

fredag, november 20, 2009

Nästan slut

Igår hade vi avslutningsmiddag på Ärnamässen. Trevligt och avslappnat.

Men jag var så trött efter dessa två intensiva veckor. Jag och Carina åkte tillbaka till hotellet vid halv nio.

torsdag, november 19, 2009

Vem dödade Emil Gitator?

Alla jobbar febrilt på sina mönster-länk pesentationer. De flesta gör dem i powerpoint, jag gillar att rita analogt.

Frågan vi ska besvara är vad för motiv som kan finnas till mordet och vad som är farligast för SWEBn.

Cluedo på hög nivå.

Sista dagen på applex

Oj vad dagarna går fort. I tisdags drog vi igång applexet med att formera oss i två staber. Vi fick i uppgift att påbörja IPB arbetet och bryta ner chefens prioriterade undbehov. Det skapade lite förvirring men vi löste uppgiften bra.

Därefter fick vi en hög rapporter som vi skulle sammanställa till en INTSUM. Och sist på dagen fick vi en genomgång av mönster-länk och en uppgift att tillämpa det på. Kul!

Trött är jag men väldigt nöjd. Har lärt mig massor och önskar jag hade en övning inom några veckor. Och en bonus är att jag kommit igång ordentligt med träningen och då främst joggning :)

lördag, november 14, 2009

Prov

Nu är vi på väg till garnisonen för att ha prov. Sedan lektion om nedbrytning av undbehov. Efter lunch ska vi på kulturell utflykt.

Igår pratade vi delgivning och hade övning på det och så fick vi en presentation om informationssäkerhet.

onsdag, november 11, 2009

Omgruppering

Nu har vi packat för omgruppering. Städning av logementet pågår.

Det är på grund av svininfluensan, om det nu är det, som vi får flytta. Kasern vi bor i ska användas till karantän. Så ni flyttar vi till hotell.

Aktörer

Nu går vi igenom ett konventionellt markförbands uppträdande. Yes! Klossar hit och klossar dit.
Bedöma förmåga, vad kan de göra, mot vad och hur.

Fys

Nu har jag hasat (promenerat och joggat) runt 3,2 km spåret på Uppsala Garnison 2 gånger. Skönt, men nu är jag slut.

Vi har fys på schemat två dagar denna veckan. Det är bra att det finns med. Dels för att göra något annat än bara klassrummet, men också för vårt fysiska välbefinnande.

Fi på Arlanda

Nu tittar vi på steg två i IPB processen: fienden och vad de gör. Härliga flashbacks till Sigges lektioner i hur fi uppträder. Skönt att känna att jag kommer ihåg de stora dragen även om vissa detaljer behöver repeteras.

Svininfluensa

Det går svininfluensa på Uppsala garnison. Och karantänen är i våningsplanet under oss. Lite för nära. Käkar vitlökskapslar.

tisdag, november 10, 2009

IPB

Nu är min hjärna kokt.

Vi började med en jättebra lektion om NATOs kartsymboler. Därefter drog vi igång med IPB och gjorde första steget i processen. Helkul men jobbigt för hjärncellerna. Tack Sigge för all kunskap du gav mig om fi, den hade jag bra nytta av nu.

Vi har värderat terräng, vatten och infrastruktur för att slutligen komma fram till hur fi kan ta sig fram.

Nu ska vi ha värdegrundsgenomgång.

måndag, november 09, 2009

Undassistentkurs

Nu är jag på plats i Uppsala för att gå Svenska Lottakårens nya underrättelseassistentkurs. Vi är 18 glada elever, mest lottor, och fyra av dem är tidigare elever till mig. Kul.
Jag körde ner igår eftermiddag och omdragningen av E4 ställde till det för mig. Tror jag åkte runt hela Uppsala innan jag kom rätt.

Installerade mig på ett logement och tog mig sedan ut på en promenad med inslag av jogging. Himla skönt att komma ut och röra på sig efter en helg stillasittande.

Idag kom utbildningen igång så smått efter 10. Som vanligt är det en massa administrativt som ska fixas och det blir lite segt.

Det är väldigt spännande med en ny utbildning och jag går den för att se vad jag som instruktör behöver komplettera för att kunna undervisa framöver.

Ikväll har vi inryckare på Ärnamässen och just nu pågår uppstartssamtal.